SIHAT atau KAYA?? Dua-dua pun BOLEH!!.... :-)

Sunday, February 19, 2012

INFO SIHAT: APA ITU RADIKAL BEBAS?

Radikal bebas ialah bendasing yang wujud didalam sel-sel badan kita disebabkan oleh proses pengoksidanan semasa sel-sel badan kita menggunakan oksigen untuk menghasilkan tenaga. Radikal bebas juga terhasil disebabkan oleh cara kehidupan yang tidak sihat dan terdedah kepada persekitaran yang tidak bersih seperti pemakanan tidak seimbang (Makanan berlemak, bergoreng, hangus), Bahan Kimia Toksik (Racun Serangga, dll), asap rokok, bahan awet, tekanan emosi(stress) dan sebagainya.
Lama-kelamaan radikal bebas ini akan wujud secara berlebihan didalam badan kita yang akan membentuk toksid dan tanpa disedari memulakan tindak balas berantai secara mutasi yang akan memudaratkan sel-sel lain.
Radikal bebas yang tidak terkawal ini akan menyebabkan pelbagai penyakit kronik dinataranya kanser, jantung, pereputan tulang, sakit sendi, alzheimer(nyanyuk), strok dan lain-lain lagi.Untuk melawan radikal bebas ini, kita memerlukan ANTI-OKSIDAN. Cara untuk meningkatkan anti oksidan di dalam badan kita ialah makan makanan yang mengandungi anti-oksidan yang tinggi seperti sayur-sayuran dan buah-buahan.
Persoalan lain pula akan timbul, adakah sayur-sayuran dan buah-buahan di pasaran benar-benar segar dan berkhasiat dan tidak tercemar dengan toksid, bahan pengawet dan sebagainya DAN bagaimana untuk mencari makanan yang mengandungi anti-oksidan yang tinggi?Anda boleh mengukur nilai ORAC (Oxygen Radical Absorbent Cap;acity), iaitu keberkesanan makanan menetang radikal bebas. Angka yang semakin tinggi bererti semakin tinggi keberkesanannya.


Daripada carta nilai ORAC di atas, jelas bahawa buah Acai berry yang terkandung dalam jus Monavie mengandungi anti-oksidan tertinggi antara buah-buahan dan sayur-sayuran yang ada. Jadi tidak perlu lagi susah2 untuk cari buah-buahan atau sayur-sayuran yang mengandungi anti-oksidan tinggi. Cukup dengan mengamalkan meminum Monavie setiap hari..


Hubungi saya sekarang untuk keterangan lanjut tentang produk Monavie:

Facebook: claude songgorib
email: songgorib@gmail.com
H/P: 016-5860202

Cara mudah untuk pra daftar sebagai pengedar bebas Monavie: Cuma SMS atau hantar data anda ke email saya: Nama penuh, no MyKad, No Hp, email dan alamat lengkap.

No comments:

Post a Comment