SIHAT atau KAYA?? Dua-dua pun BOLEH!!.... :-)

Monday, February 27, 2012

Osteoartritis

Osteoartritis (OA, juga dikenali sebagai artritis degeneratif, penyakit degeneratif sendi), adalah keadaan di mana sendi terasa sakit akibat inflamasi ringan yang timbul kerana geseran hujung-hujung tulang penyusun sendi. Pada sendi, rangkaian tulang rawan yang biasa disebut dengan nama kartilago biasanya menutup hujung-hujung tulang penyusun sendi. Suatu lapisan cecair yang disebut cecair sinovial terletak di antara tulang-tulang tersebut dan bertindak sebagai bahan pelincir yang menghalang hujung-hujung tulang tersebut bergesel dan saling mengikis satu sama lain. Pada keadaan kekurangan cecair sinovial lapisan kartilago yang menutup hujung tulang akan bergesel antara satu sama lain. Gesekan tersebut akan membuat lapisan tersebut semakin tipis dan pada akhirnya akan menimbulkan rasa sakit.

Penyebab
Setiap orang pasti pernah mengalami sakit sendi. Masyarakat awam dan bahkan beberapa doktor (secara keliru) langsung beranggapan kerana disebabkan oleh rematik atau asam urat. Sebagian lagi berfikir akibat osteoporosis. Namun, kenyataannya penyebab utama sakit sendi (khususnya yang dialami oleh mereka yang berusia lebih dari 45 tahun) adalah osteoartritis. Penyebab osteoartritis terdiri daripada bermacam-macam punca. Beberapa kajian menunjukkan adanya hubungan antara osteoarthritis dengan reaksi alergi, jangkitan, dan pencerobohan fungi (mikosis). Penyelidikan lain juga menunjukkan adanya faktor keturunan (genetik) yang terlibat dalam penurunan penyakit ini. Namun demikian, beberapa faktor risiko terjadinya osteoartritis adalah sebagai berikut:
  • Wanita berusia lebih dari 45 tahun
  • Kelebihan berat badan
  • Aktiviti fizikal yang berlebihan, seperti para olahragawan dan pekerja kasar
  • Menderita kelemahan otot paha
  • Pernah mengalami patah tulang di sekitar sendi yang tidak mendapatkan rawatan yang tepat
Perubatan
Rasa sakit yang dialami oleh pesakit penyakit osteoartritis ini dapat dikurangkan dengan pelbagai cara. Antara cara yang boleh digunakan ialah seperti pemampatan atau penyuntikan cecair sinovial ke bahagian sendi. Pengubatan untuk pengapuran sendi berbeza-beza bergantung peringkatnya.

Osteoartritis ringan (peringkat 1 dan 2)
terapi bukan ubat terdiri daripada:
  • menurunkan berat badan untuk yang berlebihan berat badan
  • senaman menguatkan otot paha dan pinggul untuk menjaga bentuk tubuh badan
  • memakai knee brance selama ia diperlukan
terapi ubat-ubatan terdiri daripada:
  • ubat anti-radang dan kesakitan
  • tambahan untuk menghasilkan semula rawan (cartilage)
  • ubat pelincir sendi yang disuntik ke dalam sendi
Osteoartritis Teruk (peringkat 3 dan 4)
Pilihan rawatan yang terbaik setakat ini adalah pembedahan penggantian sendi. Pembedahan penggantian sendi adalah pembedahan yang dilakukan untuk menggantikan sendi yang rosak dengan prostesis.

Pencegahan
Pencegahan osteoartritis dapat dilakukan dengan cara mengambil makanan yang berzat. Beberapa suplemen makanan juga boleh digunakan untuk mencegah penyakit ini. Beberapa tambahan yang umum digunakan antara lain adalah glukosamin dan kondroitin. Antara minuman yang mengandungi kandungan glukosamin yang sangat tinggi untuk kebaikan sendi dan tulang ialah jus Monavie active (hijau).


Glukosamin
Glukosamin adalah molekul gula amino yang biasa dijumpai dalam kulit krustasia (udang-Kunak), artropoda, dan dinding sel cendawan. Di Malaysia khasnya di Sabah, glukosamina boleh diperolehi terus dari makanan tambahan komersial atau susu minum tersuplementasi. Namun sumber glukosamin yang paling mudah didapati danlam kandungan yang sangat tinggi adalah dari jus Monavie active.

Kondroitin
Kondroitin sendiri adalah bahan makanan tambahan yang biasa digunakan bersama glukosamina. Ia adalah sebatian cabang gula yang menyusun tulang rawan. Di Malaysia khasnya di Sabah, kondroitin boleh diperolehi terus dari kedai2 makanan tambahan atau dengan hanya mengamalkan meminum jus Monavie active setiap hari.


Hubungi saya sekarang untuk keterangan lanjut tentang produk Monavie:

Facebook: claude songgorib
email: songgorib@gmail.com
H/P: 016-5860202

Cara mudah untuk pra daftar sebagai pengedar bebas Monavie: Cuma SMS atau hantar data anda ke email saya:
Nama penuh, no MyKad, No Hp, email dan alamat lengkap.

No comments:

Post a Comment